مجلة أدبية تهتم بكافة انواع الادب من شعر ونثر وقصة ومقالات وما الى ذلك

الجمعة، 13 مايو 2016

خفة وحيلة // بقلم الشاعر ا / طارق السيد

خفة وحيلة
ياواد إنت ياخفة ياحيلة
بعيون ورموشها كحيلة
أنا بحلم دايما إني
أنا شمشون وانت دليلة
في المعبد أهد وأكسر
وأضرب في الكل كليلة
ولا يوم الحلم إتفسر
ولا كان في اليد الحيلة
أنا غلبان قوي على قدي
إن سوقت في تقلك هدي
ماينها شوية ياروحي
وخلي الليلة تعدي
ولا عشان إكمنك
ياحليوة بيضحك سنك
وبتسأل بتلاقي ردي
أنا مستغناش يوم عنك
ياحلاوتك لما ياخفة
تزعل تلويلي في الشفة
وتقشعر قوي في جبينك
وكأنك نونو في اللفة
ياواد إنت أنا دايب فيك
يهديك الله يخليك
ماتتفرعنش عليا
وتعالى راضيني وأراضيك
ونعيش جوة الحدوتة
مانقول فيها يوم توتة توتة
هل ناوي تعيشها معايا
ولا الحدوتة ملتوتة ؟
طاوعني لايمها شوية
خليك على قد إديا
وإلحقني لااطير أنا منك
وتدور وتلف عليا
بقلم طارق السيد

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق